Helsingin Designmuseon kokemuksia kiinalaismatkailijoista

Submitted by KA9021 on 14.05.2020 - 18.37
Zoom meeting with the partners

Karjalan tasavallan taidemuseo ja Joensuun museot jatkavat Museums in Focus -hankkeen parissa osana Karelia Cross Border Cooperation -ohjelmaa (jota rahoittaa Euroopan unioni, Venäjä ja Suomi).

Karjalan tasavallan taidemuseon ja Joensuun museoiden hanketiimit suunnittelivat matkustavansa Helsinkiin huhtikuussa ja tehdä vierailuja kulttuurikohteisiin ja tavata toimijoita, joilla on ollut aikaisemmin runsaasti kokemusta kiinalaisten matkailijoiden kohtaamisesta ja heille palveluiden tuottamisesta. Koronavirus ja karanteenitoimenpiteet toivat joitain muutoksia hankkeen aikataululle, mutta etätyökalujen ja kokousohjelmien avulla pystyimme järjestämään tapaamisen kokemuksien jakamiselle. Piia Lehtinen, Helsingin Designmuseon yhteistyöjohtaja, suostui jakamaan Designmuseon kokemuksia ja hyviä käytäntöjä kiinalaismatkailuun nähden. 

Designmuseo sijaitsee Helsingin keskustassa, ja ulkomaalaisten matkailijoiden määrä on suuri osa kokonaiskävijätilastoista. Kiinalainen matkailija oli harvinainen kävijä vielä 7 vuotta sitten, mutta viimeisen 2-3 vuoden aikana määrä on noussut selvästi. Kiinalaismatkailijat matkustivat perinteisesti ryhmissä oman tulkin ja oppaan avulla, eikä museoilla ollut suurta tarvetta erityisesti kohdistaa huomiota kiinalaiskävijöiden palveluihin. Tähän on kuitenkin tullut muutos, ja nykyisin myös kiinalainen yksilömatkailu (FIT-matkailijat) museoihin on kasvanut. FIT-matkailijat yleensä suunnittelevat matkansa itse ja tutustuvat eri kohteisiin internetin kautta. Tällöin on tärkeää, että he saavat laadukasta ja päivitettyä tietoa äidinkielellään verkon sekä sosiaalisen median kautta.

Designmuseo päätti olla kehittämättä erillistä strategiaa tietoisuuden lisäämiseksi kiinalaisen internetin maailmassa, vaan hyödynsi olemassa olevia hankkeita ja ohjelmaa. Helsingin kaupungin hankkeessa kiinalaisen sijoitusyhtiöjätti Tencentin kanssa kehitettiin matkailua Helsinkiin ja vahvennettiin pääkaupungin vetovoimaisuutta kiinalaismatkailijoille. Yhteistyön pohjalta syntyi myHelsinki mini-sovellus Kiinan suurimpaan WeChat -sosiaaliseen mediaan. Sovellus sisältää erilaista tietoa Helsingistä ja sen matkailukohteista, kuten Designmuseosta. Hanke kertoo vahvasti siitä, että tehokkaaseen matkailun kehitykseen tarvitaan yhteistyötä eri sektoreilta ja tasoilta, niin valtiolliselta ja kunnalliselta tasolta yksittäisiin toimijoihin. On tärkeää kehittää matkailun vetovoimaisuutta ja luoda palvelukokonaisuuksia koko alueella.

Designmuseon suosiolle kiinalaismatkailijoiden keskuudessa löytyy selityksiä. Suomalaisen muotoilun ja arkkitehtuurin ympärille on jo kehittynyt mainetta ja brändiä, minkä takia monet haluavat ymmärtää salaisuudet sen menestyneisyydelle. Museo itse sai vahvaa suosiota osakseen, kun huhtikuussa 2017 valtiovierailulla Kiinan presidentin puoliso Peng Liyuan, sekä Suomen presidentin puoliso Jenni Haukio vierailivat Designmuseossa yhdessä. Vierailu sai suurta huomiota kiinalaisessa mediassa.

Designmuseo on tehnyt tiivistä yhteistyötä kiinalaistaustaisten opiskelijoiden ja asiantuntijoiden kanssa näyttelyn parantamiseksi. Eräs museon kiinalainen harjoittelija töikseen kävi läpi koko museon näyttelytilat ja kartoitti niiden saavutettavuutta kiinalaismatkailijan näkökulmasta. Huomattiin, että kansainvälisiä symboleita käyttävät, huomiota herättävät kyltit ja opasteet ovat hyvin selkeitä, eikä niitä tarvitse täsmentää esimerkiksi lisätyillä kuvamerkeillä. Näyttelyiden kartoituksien avulla pystyttiin havaitsemaan näyttelyiden opasteiden vahvuudet ja heikkoudet.

Designmuseo myös painottaa, että museoiden työpajatoiminta on saanut paljon suosiota myös kiinalaismatkailijoiden keskuudessa.

Vaikka kiinalaismatkailijoita normaaleissa olosuhteissa saapuu Helsinkiin ympäri vuoden, huomioidaan kuitenkin eri sesongit ja tapahtumat Designmuseossa hyvin. Kiinalainen uusi vuosi esimerkiksi on hyvin esillä Designmuseon tapahtumakalenterissa, ja myös Suomessa asuvat kiinalaiset löytävät tiensä museoon hyvin.

Suomeen saapuvien kiinalaismatkailijoiden kasvu viime vuosien aikana tarkoittaa sitä, että monet matkailijoita vetävät kulttuuritoimijat pyrkivät aktiivisesti kehittämään palveluitaan ja sopeutumaan muutoksiin. Tapaaminen Designmuseon kanssa oli koko projektitiimille hyvin otollinen, ja erityiskiitokset Piia Lehtiselle yhteistyöstä ja hyvistä neuvoista!

Museums in Focus -hanke on osa Karelia Cross Border Cooperation -ohjelmaa, jota rahoittaa Euroopan unioni, Suomi ja Venäjä.