Seminaari kulttuurimatkailupalveluiden kehittämisestä

Submitted by KA9021 on 07.03.2020 - 13.14
стартовый семинар

Vaati kaksi kokonaista kuukautta valmistelua ja asiantuntijoiden etsimistä jotta projekti “Museums in Focus: Kulttuuripalveluiden kehittäminen kiinalaisille matkailijoille” saataisiin aloitettua KareliaCBC-ohjelmassa. Projektin ensimmäinen tapahtuma on seminaari nimellä “Kulttuurimatkailu ja johtavien museoiden parhaat käytännöt matkailupalveluiden kehittämisessä kiinalaisille matkailijoille”. Seminaariin osallistui yli 70 henkilöä, jotka koostuivat museoammattilaisista Venäjän Petroskoista, Kostamukselta, Karhumäeltä, Kontupohjalta, Sortavalasta, Aunuksesta, Kemistä ja mulita alueilta KArjalan tasavaltaa, sekä projektitiimin jäsenet Suomen Pohjois-Karjalasta. Osallistujina oli myös Karjalan tasavallan matkailu-alan ja kulttuuripalveluiden viranomaisia ja vastuuhenkilöitä, sekä median edustajia. Seminaarin osallistujamäärä ja korkea mielenkiinto, sekä Venäjän kiinamatkailun johtavien asiantuntijoiden tapaaminen näyttää, että projektin tehtävä on tärkeä.

Seminaarin avasi Karjalan tasavallan taidemuseon johtaja Natalia Vavilova, joka puheenvuorossaan korosti pitkä-aikaisen yhteistyön tärkeyttä suomalaisten ja venäläisten partnerien välillä. Vavilova mainitsi, että tämä myös ensimmäinen kerta kun museo on pääpartnerina rajayhteistyöhankkeessa, mikä tarkoittaa uudenlaisia vastuualueita organisaatiolle.

Suomen suurlähetystön Petroskoin toimipisteen konsuli Johannes Puukki sanoi myös tervetuliaissanat, sekä mainitsi miten paljon yhteistä Pohjois-Karjalan ja Karjalan tasavallan alueilla on; kulttuurista luontoon ja vieraanvaraisuuteen. Nämä yhteiset arvot antavat vahvan alustan yhteistyölle ja pitkäkestoisen projektitoiminnan ja viestinnän kehittämiselle.

Dimitry Bazegsky, Petroskoin KareliaCBC -toimipisteen johtaja mainitsi kiinalaismatkailun olevan nyt jo monta vuotta olemassa olleessa rajayhteistyö-ohjelmassa ensimmäistä kertaa fokuksessa, minkä takia KareliaCBC -projektien hallintoviranomaiset ovat hyvin kiinnostuneita seuraamaan projektin saavutuksia.

Karjalan tasavallan taidemuseon puolen projektipäällikkö Tatyana Saltykova esitteli projektin pääsuuntauksia ja tulevaisuuden suunnitelmia, sekä esitteli yleisölle pietarilaissuunnittelijan Anastasia Dubrovskayan, joka tulee johtamaan työtä taidemuseon uuden Kalevala-näyttelyn suunnittelun suhteen, josta tulee uusi osio museon päänäyttelyyn.

Pääpuhujat seminaarissa olivat Venäjän ja Suomen johtavia kiinalaismatkailun asiantuntijoita, jotka pääsivät paikalle kiireisestä aikataulustaan huolimatta. Puhujat hahmottelivat kuvaa kiinalaismatkailijasta, kertoivat yksityiskohtaisesti matkailijoiden vastaanottamisesta paikallisella tasolla, sekä korostivat niitä askelia, mitä toimijan pitää ottaa saadakseen näkyvyyttä kiinalaisilla turismimarkkinoilla. Anna Sibirkina, ‘World Without Borders’ matkailuyhdistyksen apulaisjohtaja ja ‘China Friendly’ -matkailuohjelman johtaja Moskovasta, puhui siitä, miten Karjala näkyy kiinalaisissa verkkoympäristöissä. Anna analysoi yksityiskohtaisesti kiinalaista sosiaalista mediaa (WeChat ja Weibo) ja matkailusivuja (Ctrip, Mafengwo, Tuniu). Viimeisen kymmenen vuoden ajan kiinalaismatkailu Venäjälle ja Suomeen on kasvanut säännöllisesti. Venäjän China Friendly -ohjelma käynnistettiin vuonna 2015 tavoitteena auttaa venäläisyrityksiä rakentaa infrastruktuuria, kuten ymmärrettäviä ja saavutettavia palveluita, kiinalaismatkailijoita varten.

Anna Bessmertnaya, humanitariaanisten ohjelmien yhteistyöjohtaja Russia China Analytical Centre:ssä Moskovassa kertoi kulttuuripalveluiden kehittämisestä kiinalaismatkailun lisäämiseksi. Hänen esityksensä “Kiinalainen matkailija – ymmärrä minua jos pystyt” sisälsi monia käytännön esimerkkejä ja työkaluja joiden avulla saada näkyvyyttä koko alueelle, eikä vain yhdelle verkkosivulle. Bessmertnayan mukaan Kiina on maailman nopeiten eri prosesseja digitalisoiva yhteiskunta, minkä takia teknologiaa ja sosiaalista mediaa ei voi jättää huomiotta. Anna näytti myös Karjalan tasavallan taidemuseolle esimerkkejä WeChat markkinoinnista.

Seminaarin suomalainen asiantuntija ja taidehistorian tohtori Irene Wai Lwin Moe antoi yksityiskohtaisen ja hyvin merkittävän esityksen siitä, miten löytää yhtäläisyyksiä karjalaisen ja kiinalaisen kulttuurin välillä toimivan ja mielenkiintoa nostavan viestinnän mahdollistamiseksi. Taidehistorioitsijana ja kulttuuriantropologina Wai Lwin Moe on ollut mukana tutkimuksessa filosofian, taiteenmytologian ja uskonnon saralla monia vuosia. Pitkällä kokemuksella kiinalaisesta, japanilaisesta ja suomalaisesta taiteesta ja perinnekulttuurista, hän osallistuu usein kulttuurienvälisiin kehityshankkeisiin. Irene jakoi ideoita, millä tavoin karjalaista kulttuuria voi esitellä kiinalaismatkailijoille tavalla, joilla he sen helposti ymmärtäisivät.

Venäjällä Moskova ja Pietari ovat ylivoimaisesti suosituimmat kohteet kiinalaismatkailijoille. Pietarin ja Moskovan seudun museot ovat tunnetusti pääkohteita turisteille Kiinasta, jolloin näille museoille on kertynyt paljon kokemusta kiinalaisten vierailijoiden kanssa tekemisissä olemisesta. Oli täten tärkeää kutsua edustajat näistä museoista puhumaan seminaariin. Peterhovin museon (Pietari) kokemuksista oli kertomassa museon kulttuuri- ja yleisötyön apulaisjohtaja Roman Kovrikov (Peterhof State Museum Reserve, Pietari). Vuonna 2019 Peterhoviin tiensä löysi huimat yli 6 miljoonaa kävijää, joista 300 000 oli Kiinasta. Museon on pitänyt tehdä yhteistyötä matkanvälittäjien ja matkatoimistojen kanssa, jotta peruspalvelut saataisiin museossa järjestettyä suurien väkijoukkojen kanssa, sekä muiden palveluiden kuten ääniopasteiden ja hallintotyöntekijöiden suhteen.

Nikita Semenov, johtava yleisötyön asiantuntija Venäjän valtiollisessa historian museossa (State Historical Museum, Moskova), kertoi sertifioinnin tärkeydestä. Semenov muistutti että Punaisella torilla sijaitsevan museon on tärkeää ei niinkään houkutella matkailijoita, mutta vastata ja löytää ratkaisuja tilatarpeista johtuviin ongelmiin. Yli 200 000 kiinalaismatkailijaa vieraili museossa vuonna 2019, jonka takia museo kehitti heitä varten käytännöllisen navigaatiojärjestelmän, vaihtoehtoisen näyttelyvierailun järjestyksen, sekä kiinankieliset verkkosivut.

Seminaarista saatujen eväiden ja tiedon avulla voidaan huomioida, että ei ole tärkeää pelkästään kehittää palveluita ja tuotteita matkailijoille, mutta on myös kehitettävä hyvää viestintää niiden olemassaolosta. Seminaari muotoutui hyväksi alustaksi keskustella ja luoda verkostoja eri alojen asiantuntijoiden kanssa, ja antoi mahdollisuuden oppia lisää kiinalaismatkailijoista ja parhaista käytännöistä heidän vastaanottamiseen liittyen.

Oli mahtavaa kuulla, että myös asiantuntijat itse kokivat seminaarin tärkeäksi, ja kehuivat järjestäytynyttä toimintaa.

Valokuvia seminaarista: https://vk.com/album-4852062_270866073

Seminaariin liittyvissä kysymyksissä voi ottaa yhteyttä pääpartnerin yhteyshenkilöihin:

Projektipäällikkö Tatyana Saltykova, saltykova@artmuseum.karelia.ru

Projektin viestintäpäällikkö Irina Latkina, latkina@artmuseum.karelia.ru

Puh. +7 8142 784 003

Museums in Focus -hanketta rahoittaa Karelia Cross Border Cooperation, Euroopan unioni, Suomi ja Venäjä.